Stekta sparvar

 "Jag tycker det är viktigt att se framtiden an i ljusa färger.
Att vara pessimistisk hjälper ingen, varken Dig själv eller andra. Men det gäller att ha kraft att ta tag i sitt eget liv. Det kommer inga stekta sparvar flygande om Du inte själv bemödar Dig om att göra Ditt bästa." - Kungen, jultal 2002

Optimism och framtidstro. Kanske var det det jag kände häromdagen när jag bläddrade i Hirams Blå kokbok. Egentligen var jag på jakt efter originareceptet till Hirams Änglamat för att stämma av om min gamla lapp stämde med originalet - jag hittade det förresten inte.
Hennes kokböcker är väldigt trivsamma att läsa, fyllda av humor, kreativitet och värme. Självklart är de färgade av sin tid, med ett annat utbud av råvaror, men vad gör det? Glädjen till mat och kokkonst har inget bäst-före-datum. Hon påverkade matskriveriet ordentligt. Dessutom: Hon samlade på dåliga recept! Kul, tycker jag. Lyssna när hon dissar kombinationen kaviar-banan! Det borde Kalles chefer ha lyssnat på.

Ögonen fastnade på rubriken Stekta sparvar. Klart intresset ökar, vem vill inte att stekta sparvar flyger in i munnen?
Här var det ett recept med fläskkött marinerat i saffran och apelsin, för mig helt nytt. Saffran har jag till bak, ris och fisk i olika varianter, men inte kött.

Stekta sparvar

8-10 cm-tjocka skivor bogfläsk (Benfri fläskkotlett går bra)

Marinad:
0,5 dl vinäger
5-6 dl vatten
1 tsk salt
0,5 tsk peppar
1-2 vitlöksklyftor, pressade
1 tsk saffran, mortlat med saltet (1 tsk!!!! Jag tog en påse med 0,5 g)
apelsinskal i strimlor, utan det vita- Hiram föreslår avkokade i nya vatten, nu förstår jag varför. Beskan i skalen ökar i marinaden.

Till såsen:
marinaden, silad
1 stjärnanis, mitt tillägg
1-2 tsk arrowrot eller potatismjöl
saften av en apelsin.
2 msk sherry
1-2 msk ljus soja
lite, lite fisksås


Blanda marinaden - den ska inte bli för sur. Koka av apelsinskalsstrimlorna (använd potatisskalaren för att göra dem) i några vatten, byt emellan. Blanda ihop, lägg i köttet som ska täckas. Låt ligga, säger Hiram utan att specificera. Hos oss blev det över dagen.

Ta upp köttet och torka av skivorna. Här blev jag förvånad. Saffranet hade färgat köttet i en grönaktig ton. Faktiskt blev jag lite rädd - skulle det här gå att äta? Tack och lov försvann det gröna vid bryningen.

Lägg några apelsinskalsstrimlor på varje skiva och rulla ihop (Snyggt, uppfordrar Hiram!). Fäst med snöre eller tandpetare. Bryn rulladerna till vacker färg i stekpanna, flytta över till en gryta med marinaden.
Vispa ur stekpannan efter varje omgång sparvar med vatten och häll i grytan. Jag passade på att lägga i en stjärnanis. Låt sjuda - hur länge säger Hiram inget om. Jag lät den sjuda på lägsta värme en dryg halvtimme, det var aningens för länge, skäms. 20 minuter kanske blir bra?
I det här stadiet lyfte jag ut sparvarna för att kunna vispa såsen lättare.
Tillsätt apelsinsaften. Red av till "blank simmighet" med potatismjöl utrört i kallt vatten.
Det ska vara rikligt med sås.
 "Den egna skapande fantasien kan träda i kraft. Kanske behövs mer salt och peppar - kanske den som har kinesisk soja hemma, vill ta någon tsk i såsen - eller ett skedblad av något matvin." skriver Hiram.

Jo, egna fantasin behövdes. Det var gott, men platt. En skvätt sherry - knappt 2 msk - och någon matsked ljus soja gjorde underverk, men inte perfektion. Några små droppar asiatisk fisksås - hokus pokus, trolleri - jättegott! Saffranet anades, med vitlökston, för övrigt en fyllig citrussås En bra rätt att variera fläskkött med, men nästa gång blir under vintersäsongen. För mig hör saffran och vinter ihop. Men vi har i alla fall fått stekta sparvar i munnen!

Förresten:
Eij flÿga steekta sparfwar / I Munnen, när man tarfwa
skrevs redan på tidigt 1700-tal enligt SAOB.
Kungen var sannerligen ingen nyskapare av ordspråk där, som många ville tro. Tänk, han fick kritik för något han inte ens hittat på själv.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0