Distanshandla eller hemhandla?

Vi bor i världens ytterkant. Huset vid vägens slut, liksom. I alla fall känns det så i vardagen när man ska ordna saker. Det är tre km till närmsta affär, den har alla basvaror som en ICA-affär har: mjölk, skosnören och chips. Så fort man vill ha något utanför det mest alldagliga finns det 20 minuter bort med bil. (Jaja, jag är bortskämd, större delen av mitt vuxna liv har tillbringats i storstäder, med allt man kan önska av konsumtion runt alla hörn.)


Men på sistone har det hänt något. Vi har hemleveranser! Regelbundet kommer till kvarteret:
Nu saknas bara bageribilen eller lyx- och gourmetbilen!

Dessutom levererar Coops nätförsök Mataffären hit.
Jag gillar deras sajt, den är lättnavigerad, sortimenturvalet är något smalt men helt OK, varorna som levereras är fina, supporten är bra (det lilla jag haft kontakt). Visst låter det bra? Ett litet aber, eller snarare att gigantiskt aber, är priserna. De är hiskeligt dyra! Jag förstår att man måste betala för plockarbetstiden, chauffören, bilen och bensinen, men när väger vågen  jämnt?

Idag fick vi leverans. Min bedömning är att överpriset denna gång är i storleksordningen 20% (250-300 kr av ca 1350 kr) + hemkörningsavgift 85 kr. För sakens skull säg 350 kr totalt.

Jämförelsegrund är min minnesbild av priser hos min vanliga mataffär. Dit måste jag köra bil. 4 mil tur och retur á 18 kr milen (Skatteverkets bilersättningsnorm) är 72 kr. Det tar mig drygt två timmar att storhandla, jag anser att min fritid är värd 100 kr/timme. Summa: ca 300 kr.
(Ibland är fritid värt nada för det är ett nöje att handla, ibland är den så sällsynt att den är värd mer än det dubbla.)

Summasummeliarum: Det går på ett ut var vi handlar under vissa förutsättningar:
  • Vi pratar storhandling.
  • Om vi handlar "på vägen" till andra mål blir det billigare.
    Om man handlar själv blir inspirationen bättre när man ser utbudet och specialerbjudanden.
  • Under hektiska arbetsperioder är näthandel och hemleverans smartare.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0