Vaniljpannacottapuddingkräm

Lite ödmjuk i anslaget blir man ju när sådana som Mia Öhrn ratar de experiment man har i huvudet.
Å andra sidan - vad är det som säger att vare sig min familjs smakkrav eller smakpreferenser är de samma som hennes? Hon är ju proffs.  Ibland kan man ju prova själv på sin egna lagoma nivå.

Men tack vare Mia Örnhs text strök jag sockret direkt från min idéskiss till fusk-pannacotta. Resultatet blev en busenkel, vaniljfyllig puddingliknande kräm. Ja, den var söt, så vi serverade med syrliga osötade blåbär till - bra val!
Själva krämen är aningens sträv eller grynig mot tungan, inte störande men olikt pannacottans lenhet.
Gott, slicka-sig-om-munnen-gott.

Tänker man på Ritter Sports yoghurtfyllda choklad ligger man rätt i tanken, det är vissa likheter i smaken.










Fredagkvällens panncotakräm


1 burk (2 dl) sötad kondenserad mjölk
2 dl tjock turkisk youghurt (10%)
en dutt vaniljpulver (Kanske 1/4 tsk)
2 gelatinblad


Själva fixeriet är det vanliga: Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5-10 minuter.
Värm det övriga i en kastrull till nästan kokning under visp, ta bort från plattan. Rör ner de urkramade gelatinbladen. Häll upp i glas, låt stelna i kyl ett par timmar.

Detta borde hamna bland båtrecepten, kondenserad mjölk är lätt att ta med, youghurt har bra hållbarhet. Det gäller bara att komma ihåg att ta med gelatin, det finns nog inte att köpa överallt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,



Kommentarer
Postat av: Chezsofia

Så spännande att göra pannacotta på yoghurt och kondenserad mjölk! När jagrör jag ner den sist när blandningen svalnat lite för att slippa eventuell grynighet.

2009-05-25 @ 15:27:59
URL: http://www.chezsofia.bloggsida.se
Postat av: pipopp

Menar du att jag inte väntade tillräckligt länge innan jag rörde ned gelatinet? Hm, kanske, det var en snabbisefterrätt. Jag trodde att kanske youghurten spökade lite.

Det är så lätt att göra att jag får prova igen.

2009-05-25 @ 19:52:54
URL: http://pipopp.blogg.se/
Postat av: Chezsofia

Det var yoghurten jag syftade på. Gelatinet har jag i tillsammans med resten. Lycka till om du provar igen ;-)

2009-05-29 @ 15:01:51
URL: http://www.chezsofia.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0