Rabarbergott


Den här nöjda munnen har just slafsat i sig grillade kycklingsspett med likaledes grillad polenta och grönsaker, massor av svartvinbärssaft men framförallt, med stor förtjusning, vaniljgräddglass med varm, falsk hjortronsylt.


Den falska hjortronsylten från Kinnas bok I mormors skafferi var riktigt, riktigt bra. Färgen är lite mysko, orange och ljusgrönt blandat, men ljummen påminner smaken faktiskt om hjortronsylt. Kall kommer mer av rabarberns smaker fram. För en gångs skull blev det rostat bröd med denna sylt-marmelad på till frukost. Söndagsgott!




I receptet ska morötterna malas. Någon kvarn finns inte i det här huset, matberedaren fick rycka in och flisa de förvällda morötterna. En tredjedel morötter, en tredjedel rabarber, en tredjedel socker och en skvätt vatten, låt koka i 20 minuter. I min sats blev det lite pektin också, det nykokta kändes lite löst.







Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer
Postat av: Kinna

Vad fin burk!! Kul att du provade.

2009-05-10 @ 13:03:23
URL: http://kinnasblogg.blogspot.com
Postat av: pipopp

Jag kommer garanterat prova fler av era recept. Närmast i tur skulle jag vilja göra rabarbersaft, senare fläderblomssaft, bara jag hinner ta blomklasar innan alla andra varit där och norpat.

2009-05-10 @ 20:00:10
URL: http://pipopp.blogg.se/
Postat av: sussi

verkade lätt att göra, kanske provar jag med

2009-05-14 @ 07:54:33
URL: http://zusiq.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0