Grönsaksfyllda rispappersrullar med räkor och sesamdipp



De där rispapprena har legat i skafferilådan länge nu och blängt på mig. Som vanligt har jag köpt på mig något som verkar spännande utan att ha någon riktig plan för saken i fråga innan.

För en tid sedan läste jag något recept om vietnamesiska grönsaksrullar i rispapper som inte behövde så mycket fiff i form av fritering. Det skulle prövas nu. Tror ni jag hittade det igen? En massa googling blev det förstås. Men nej, det blev till att experimentera på egen hand.

Ett tips om rispapper hittade jag på den annars braiga sidan sisterfood.
Ungefär så här står det: "Doppa de torra rispappersarken ett par sekunder i ljummet vatten och lägg den sedan på en fuktig handduk. Ta nästa." Jag fick uppfattningen nästa. Och nästa. Och nästa, och nästa, och .....
Det går inte! Mer än 3 fuktiga rispapper på varandra och det förvandlas till en klistrig gelémassa!

Mitt tips: Blöt 3 papper, ett i taget och lägg på den fuktiga handduken. När tredje pappret ska placeras ta fram det understa/första pappret och använd till rullar. Gör sedan de andra två rullarna. Sedan är de dags för tre papper till - tre rullar till.
Vissa saker lär man sig den hårda vägen.

Räkorna hade jag egentligen tänkt grovhacka ned i fyllningen, men de tinade inte i tid. Denna gång serverade jag dem brevid. Smakmässigt en fullträff till sås och rulle.


Grönsaksfyllda rispappersrullar med räkor och sesamdipp
ca 12 st

Rispapper
12-15 st hela, ca 20 cm i diameter

2-3 dl skalade räkor (det var nog 400g oskalat)


Grönsaksfyllning

2 små morötter, grovriven
1/4 savoykålshuvud, finstrimlad
100 g färska böngroddar, jag snabbblancherade i kokande vatten
2 avocado, i små tärningar med droppad citronsaft på
1 omoget päron, i små tärningar
1 tumme ingefära, finhackad


Dipsås/Dressing

1-2 msk risvinäger
1 msk ljus soja
1/2 tsk sesamolja (mörk)
2 msk rapsolja
3 blad mexikansk koriander, ca 1-2 msk finstrimlat
1/2 tsk ljust muscovadosocker
1/2 tsk sambal oelek
1 msk vatten


Blanda grönsaksfyllningen och skeda över lite mindre än hälften av dressingen. Fyllningen ska inte bli såsig, bara få smak.

Rulla i in fyllningen i fuktade rispapper. Servera med dippsåsen i äggkoppar och räkor vid sidan.


De här rullarna innehåller bara saker som har hyfsad hållbarhet. De skulle fungera bra till picknick. Efterom ingen kastrull behöver användas går de bra att göra på båten med lite modifiering: konserverade räkor och böngroddar  i fyllningen, koriander på burk, vitvinsvinäger och annat socker. Glöm bara inte sesamolja, chili eller sambal och rispapper hemma!


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Chezsofia

Rispapper låter mycket spännande!

Låter som att du fick till en bra rätt tillsist iallafall ;-)



Jag har också en tendens att köpa på mig allt som ser spännande ut så får man försöka komma på ngt att göra med det sen...

2009-05-29 @ 13:12:17
URL: http://www.chezsofia.bloggsida.se
Postat av: pipopp

Det blev faktiskt sk-tgott! Men det kan man ju inte skriva. Dessutom var det så enkelt att ungarna kan göra det, bara rispapperstekniken tränas in.

:-D

2009-05-29 @ 13:22:06
URL: http://pipopp.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Tack för en utförlig beskrivning. Nu kanske jag vågar mig på detta till studentbuffén.

2009-05-29 @ 13:46:47
URL: http://rebeccaskitchen.se
Postat av: Fröken Dill

Sådana rullar med pikant dippsås är toppen!

Hälsar fröken Dill

2009-06-02 @ 18:58:14
URL: http://www.frkdill.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0