Matlaboration av den högre skolan

Äntligen, äntligen har jag gjort något jag velat länge!

En restplats uppenbarade sig hos Matlabbet och Taffel-Lisa. Både barnaktiviteter, partneraktiviteter och plånbok sammarbetade så i söndags skapades det mat vid Hornstull, med dryga dussinet andra matglada. Kul, nyttigt, inspirerande!

Största upplevelsen:
Misomajonnäsen som serverades till ett sötpotatismos med ingefära, brynt smör och rosmarin, dessutom kumquatröra och lax - tillagad i plastpåse. Denna Mjuka Maffiga Misoemulsion var bland det godaste jag ätit, lagad av vanliga dödliga. Mmmmm. Måste å det snaraste hitta den ljusa miso (shiro) som krävs, den är tydligen inte utbytbar.

Innan dess serverades Asiatiska parisare som mumsbitar följt av en liten portion vild svampsoppa med sötsurt russinfräs.
(Här var det sedan dags för fiskrätten ovan.) Därefter kom Rödbräserat fläsk med ris, Nudelsallad med sting, kokta rödbetor med feta, mynta, rostade valnötter och granatäpplesirap.

Slutligen desserter. I plural.
Ett kryddigt inkokt päron med gorgonzolamascarpone, följt av en fruktsallad med apelsin, dadlar, fikon, mörkchoklad och rostade mandlar.
Som avlutning en minipuddingmousse gjord på kondenserad mjölk och créme fraiche smaksatt med lime och jordgubb.

Allt detta lyckades vi (Heja oss!) knåpa ihop och äta på 5 timmar. Sedan var jag mätt i 48. Nöjd och lycklig ännu längre.

Ett stort tack till alla som var med, och ett extra till skånske Daniel som var min labbkompis. *vinkar*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0