Saltbakad högrev

Ibland blir man så nyfiken på andras skapelser. Varför väljer de att krångla, fixa och trixa istället för att välja den enklaste vägen? Vad är det som gör dem så lyriska? Vad har de för hemlighet?

Patriks långbakade, kremerade högrev till exempel.  Hur smakar den? Efter att ha sett en bild uppskuren blir upptäckarlusten inte direkt mindre, den ser helt fantastisk ut. Hoppas han lägger ut den bilden så alla får se.

Nu bor jag inte i närheten av någon fantastisk kötthandlare, så det fick bli en brasiliansk högrev från ICA. Styckningen var inte den bästa visade det sig efter uppackning, kanske inte själva köttkvaliteten var absolut högsta toppklass heller. Likaså är jag feg när det börjar lukta bränt i stekpannan, min blev inte lika vackert brynt som förelagan.  I sista stund fegade jag med temperaturen, trots snabb hjälp av inspirationskällan själv.

Trots det: En fantastiskt saftig köttbit, kraftig sälta á la tjälknul, en bakgrundston av fänkål, absolut mörare än vad jag någonsin trodde högrev kunde bli. Tänk bra rostbiff, så är du nära.

Nästa gång - för det blir det absolut -  ska jag inte vara så feg, utan kräma på mer i stekningen och mindre i ugnen.




Mitt försök:

Saltbakad högrev

1,3 kg högrev
2 msk salt
1 msk stött fänkål
1 msk stött svartpeppar
2 msk ljust muscovadosocker, några dagar senare


Massera in kryddorna i köttet. Låt ligga i kylen i två dagar. Massera in 1-2 msk ljust muscovadosocker. Låt ligga ett halvt dygn till. Här började min köttbit ändra doft aningens, jag blev lite orolig. In i ugnen!

70°inställd ugnstemperatur  i 3 timmar gav en innertemperatur på 50°. Då höjde jag ugnen till 100°. Efter cirka en timme, lite osäker på tiden här,  var köttet uppe i 60° innuti. Då fick den komma ut.
Efter kylning i isbad och kylskåp skar vi upp den en dryg timme senare.

Bulgursallad med rostade hasselnötter och morot, lättkokt sparris och inlagda kvitten till. Gott!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0