Planering - pina eller pepp?

Brazilian Linda hade en bra idé om veckomatsedlar.

Min första tanke var "wow! Det här måste jag vara med på, vilket bra redskap att tvingas formulera mina luddiga mattankar!".

Nu är det måndag och jag har inte alls gjort någon veckomeny. Det är inte så konstigt har jag kommit på, för intuitivt planerar jag alltid veckans mat. Fast jag gör det på torsdagar ...

Så här ser min basplanering ut:
  • Fredag kväll: Snabblagat men familjegott. Tacos, gratäng, snabbpizza, majskolvar, räkor, musselmackor, mammas parisare.
  • Lördag lunch: rester från fredagen, förstärkt med bönsallad, alternativt gröt. Vissa dagar picknickmat beroende på aktiviteter.
  • Lördag middag: Gourmetmat. Gärna fisk. Tre rätter. Får ta tid.
  • Söndag lunch: Borde kallas brunch. Rejäl frukost vid tiotiden. Lagad av min man ....
  • Söndag middag: Som sagt söndagmidddag. Oftast, av en händelse och inte en tanke, lite mer klassisk mat. På sommaren grillat, på vintern grytor som kan vara lagade dagen innan. Kanse en stek.
  • Måndag kväll: Väldigt lättlagat, 10-åringens matdag. Helst inte halvfabrikat, men just nu är det viktigare att han känner att han är ensam ansvarig så ofta blir det färdig ärtsoppa, ris med någon stir-fry sås och sallad eller annat lätt.
  • Tisdagkväll: Jag (det är oftast jag på just tisdagar) har 40 minuter att laga maten på och sedan se till att barnen hinner äta i lugn och ro. Omöjlig uppgift! Ofta finns det rester sedan söndagmiddagen, det ingår i planeringen. En gryta kan blandas med bulgur och fyllas i wraps eller en gratäng. En stek kan bli kallt kött till sallad. Pyttipanna är inte helt ovanligt, med mycket frysta wokgrönsaker i. Qionoa går fort att laga till och älskas här hemma.
  • Onsdag: En riktig matdag. Tid finns att laga, alla kan samlas för att äta länge.
  • Torsdag: Billighetsdag. Jag har lite som sport att hitta billig mat som är nyttig och alla tycker om. Det kan vara soppa, linsgryta, kålsallader eller något i den stilen. Projekt på gång är att pröva en sallad med blodpuddingkrutonger efter inspiration av Tre tjejer i köket.
    På torsdager brukar vi dessutom försöka storhandla inför helgen. Ibland fungerar det, ibland inte.

För att komma tillbaka till matplaneringen: Förutom den här planeringen försöker jag få till matlådor till två vuxna varje dag. Frukt och "tunga" grönsaker är fundament. Grönsallad är dekoration.
Andra krav är att maten ska vara nyttig, smakrik, vacker att se på och varierad. Samma maträtt mer än två gånger per år är ett nederlag! ;-)
Där har jag ändå sänkt kraven, förut var det max en gång per år per maträtt. Undantaget barnens favoriter. Och ärtsoppa.

Jisses, vilka krav jag ställer på mig själv! Det är rätt bra att skriva ner sina tankar ibland.
Samtidigt tycker jag nog inte att det är en belastning alltid, oftast är det en kreativ utmaning. Andra planerar sin trädgård eller spelar fotboll. Jag tänker mat. :-)

Kommentarer
Postat av: Ann-Charlotte

Det är så man baxnar.
Jag brukar försöka att inte äta samma maträtt mer än en gång om DAGEN ;)

2007-09-24 @ 10:31:20
URL: http://www.ann-charlotte.com/
Postat av: Brazilian Linda

Jag tycker detta inlägget duger utmärkt som bidrag till Veckans Meny. Det har med meny att göra och du beskriver allt utförligt. Sen får du planera så att du kan vara med nästa vecka istället :)

2007-09-24 @ 15:20:55
URL: http://brazilianlinda.blogspot.com
Postat av: p

Anne-Charlotte, så mycket tankar du lägger på träning har du inte tid att tänka på mat. ;-)
OK, BrazilianLinda, jag la in en länk hos dig. Någon måste vara först! :-)

2007-09-24 @ 19:49:56
URL: http://pipopp.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0