Svampsås i min pappas smak

Rykande färsk grillVi har en rykande färsk grill. Vacker att se på, ren och fin, en massa hetta strömmar upp från den. Men hur sjutton grillar man på den? Det är mer som en stor  utomhusstekpanna. Inte smakar det det där speciella som grillat ska smaka heller.
Gasolgrill. Bah.
Fast den implicita funktionen att inte bränna upp träterrassen är en bra egenskap.



Sommarens standard No 1: Grillad fläskkarré med sallad och inte så standard svampstuvningTill säsongens första karré, vackert randig, blev det en likaledes första-för-säsongen-grönsallad. Gott, men inget att skriva hem om. Det roliga med dagens mat var svampsåsen - en sås min far hade älskat.

På sätt och vis var det han som lärde mig att laga mat. Varje lunch i 15 års tid kom han hem på lunchen för att gå ut med hunden. Oftast passade han på att laga till en enkel måltid åt sig själv.
Var jag hemma från skolan på lovdagar lagade vi mat tillsammans - enligt hans metoder. Alldeles för ofta - tycker jag idag, inte då - blev det slantad prinskorv och lite lök som frästes i en panna, i med två dl vispgrädde, salt och peppar, ät med pulvermos med ett rått ägg i till. En grönsaksdag kunde vi dessutom dela på en tomat. Jisses, det var tider ....

Svampsås i min pappas smak

2 slanka purjolökar
4 dl strimlad ostronskivling
1 dl (10 g) torkad shitake
1 klyfta vitlök
2 tsk soja
2 tsk kycklingfond
1/2 dl tokajer-slatt, eller annan god sherry eller lite portvin. Sött och starkt.
3 dl grädde
smör
peppar


Blötlägg shitaken i hett vatten en timme.
Strimla svamp och lökar.
Stek lök och svamp försiktigt i smör och aningens salt i ca 10 minuter tills svampen hunnit bli både blöt och torr igen. Slå på soja, fond, tokajer - låt koka in någon minut. Slå på grädden. Sjud på lägsta värme i 10 minuter. Peppra.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0