Sjödamen flyter!

Fatta!

Jag sjösatte vår 5 ton tunga sjödam-i-sina-bästa-år alldeles ensam i lördags! I ösregn! Fortfarande är jag oerhört nöjd med mig själv.

Fast ensam och ensam - man är alltså "i lag" om 10-12 båtägare som gemensamt ser till att sling - banden som lyfter båten med kranen -  hamnar rätt och att tunga ställningar flyttas bort. Men det är "skeppar'n" som har ansvaret, och när ögonstenen släppts - bokstavligen, med plask - i vattnet ska:

1) motorn starta efter vintern
(Startbatteri, bränsle, rena bränslefilter...)

2) alla tampar och fendrar vara i ordning och på rätt ställe
(Var la vi dem för vintern, hur brukar vi ha dem?)

3) båten transporteras till bättre plats.
(I vårt fall en helt ny plats. Aldrig har vi kommit in till den från sjösidan förut - hur såg den ut egentligen?)

4) boj fångas och förtöjas vid
(Jisses, vad långt ned bojöglan är i verkligheten.)

5) brygga undvika att rammas
(Dyrt.)

6) brygga läggas fast vid.
(Prestige.)

Det var en rätt rejäl adrenalinkick, måste jag säga.
Det där att fånga bojen och samtidigt anpassa båten till bryggan var lite spännande. Så spännande att  alla av manligt kön som uppehöll sig på bryggan kom springande när de såg att det var en hon-könad styrman. Vad bra det kändes när båten gled mot bryggan, för att stanna på perfekt avstånd så att det bara var att ta ett enkelt kliv iland med tampen i hand. Yes! Gör om det, gubbar!

Maken, som påstod sig ha feber och åt Alvedon till frukost, kom sakta strosande med barnen när regnet äntligen upphört, solen strålade och det tunga arbetet var utfört.

Jaha, nu vet min man att det är av kärlek jag håller fast vid honom - inte behov. Jag klarar mig utmärkt på egen hand.
Vilket för övrigt han också gör, han mår bra nu.


Bild från förra året - i år fanns det ju ingen ledig fotograf. En kamera hade för övrigt inte tålt regnet i år.

Kommentarer
Postat av: Fröken Dill

Imponerande! Jag vet hur tungt det är eftersom jag varit med när J sjösatt sin ögonsten, en varsamt helrenoverad skärgårdskryssare från 1930-talet.

Hälsningar från fröken Dill

2009-05-12 @ 09:37:02
URL: http://www.frkdill.blogspot.com
Postat av: Annika

Jag är full av beundran!!!! Fjäder i hatten för kvinnor igen...

Tur för din man att han har dig och att han nu äntligen kan känna sig säker på varför du valde honom...



2009-05-12 @ 09:46:51
Postat av: pipopp

Frk Dill, jag såg att du också var tvungen att använda muskler på egen hand med jord och plankor. :-)

Maken har haft träbåt tidigare - men det blev för mycket jobb och för lite segla till slut.



Annika, visst har han tur! ;-)

2009-05-12 @ 10:30:40
URL: http://pipopp.blogg.se/
Postat av: Fröken Dill

Jag tror J gillar båtrenoveringen ÄNNU mer än seglingen. Man ser knappt röken av honom på våren. Men nu ligger Carmen i sjön och ska snart bli påmastad.

Hälsar fröken Dill

2009-05-13 @ 11:01:40
URL: http://www.frkdill.blogspot.com
Postat av: Jan Johansson

Surfade kring och hittade din sida genom att att söka på båtliv, men här är ju så mycket annat än båtar.

En fin sida

Mvh Janne

http://jannessally.blogg.se/

2009-08-13 @ 15:33:57
URL: http://jannessally.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0