Filopaj med feta och fel

Jag har inga hemmafruanlag. Jag är varken tillräckligt desperat, skointresserad eller i behov av hemliga älskare eller tillräckligt duktig matlagare.



Det här receptet lät lovande, Lottas alter ego gör vanligen så fantastiska recept. (För att inte nämna hennes foton! Eller hennes roliga texter!)
Samtidigt skulle det kanske vara en bra idé på båten i burkugnen med konserverade grönsaker och filodegen i vacuumpack. Visst blev det ganska gott, men inte så gott att jag skulle göra det igen likadant. Lite okryddat, såsigt. Utseendet var ändå trevligt. Gissningsvis ligger felet hos mig, men vad? Tål att kluras på.

Till pajen serverade vi chips av lufttorkad skinka, kokta ägg och en broccoli-blomkålsblandning.

Jag skriver ner hur jag gjorde här för att kunna förändra receptet efter eget tycke senare.

Filopaj med tomat och feta
Ursprunglig receptmakare: Lotta Lundgren, men jag har ändrat lite

2 vitlöksklyftor
2 förpackningar krossade tomater
1 msk honung
1/2 tsk fänkål
salt och svartpeppar
3 ark filodeg
olivolja
1 burk cannelinibönor
1 burk kronärtskockshjärtan, delade
12 svarta eller röda oliver
450 g blandade tomater i trevliga bitar
1 förpackning (200 g) fetaost


 Sätt ugnen på 200°C.
 Pressa vitlöken och fräs tills de får aningen färg i olivolja. Tillsätt krossad tomat, honung och fänkålsfrö och smaka upp med salt och nymalen svartpeppar. Låt puttra ihop till lite fastare konsistens, ca 30 minuter men minst 10.
Fodra en springform med filodegen, pensla lite olja mellan lagren och fyll med tomatsåsen, kronhjärtan, oliver, tomatbitar och fetaosten bruten i bitar.
Grädda i ugn, 25 – 30 minuter .


Nu till mina noteringar - skrivna av mig för mig:
Jag lade till bönor och en burk tomater så att det skulle räcka och mätta alla. Tanken var bra, men naturligtvis blev det mer vätska. Den fyllde formen en dryg centimeter upp, inte mer, men blev såsom tomatsåser alltid blir, rätt såsig. Nästa gång kommer jag ha i tunna skivor potatis också. De färska tomaterna vätskar sig ju också.

Det blir mycket grönsaker - som är helt okryddade och ligger ovanpå tomatsåsen på grund av mängden. De måste i min mun kryddas. Vänd dem med lite olja, salt, peppar och timjan innan.

Filodeg är trevlig, men öppna inte ett paket extra för det här - det går ju bara åt tre av 12 ark. Filodegen gör mycket lite för vare sig smak eller konsistens i den här rätten, men mycket för utseendet. Det går förstås inte att lyfta pajen ur formen med så få ark och så mycket grönsaker.
På båten går smörpapper utmärkt. Fördelen är att det ser trevligt ut och att det blir lättare att diska. Rätten bli då mer som tomatbakade grönsaker.

Det borde ha varit mer vitlök i. Dessutom hade jag uppskattat mer fetaost - trots en bra, smakrik sort, men resten av familjen tyckte det var lagom.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0