Misomos, sött och vänligt - men bestämt


Whats cookin´?

Efter en dag med fotbollsträning, trädgårdskrattning, presentshopping, kompislek, båtarbete och skjutsningar hit och dit lyckades vi trots allt äta gott.
Riktigt gott faktiskt!

En kryddig karré med ett potatismos av vanlig och söt potatis kryddad med aningens miso, därtill en ceviche-ish bönsallad med favabönor, päron, chili, lime och korianderdressing.

Var och en för sig var komponenterna goda, tillsammans väldigt bra! Det man kan säga är att salladens roliga kakafoni av smaker tog udden av köttets kryddor. Man kände fläsksmaken, men inte mer. Fast så är det ofta med snabbugnsbakat kött där kryddorna sitter på utsidan. Däremot det egentligen milda moset hade en bärande smakvåg som var fin och försiktig, men inte lät sig slås ned av den burdusa salladen.

Moset får mig att tänka på min barndomskompis som var den sötaste och vänligaste av oss allihop, men inte den tuffaste. Vi andra tog mycket mer plats, hon log och var söt. För inte så länge sedan träffade jag henne igen.  När hon berättade att hon var förhandlingschef för en stor organisation höll jag på att sätta i halsen.
"Jo", sa hon på sitt vänliga sätt, "jag lyssnar utan förutfattade meningar på alla tankar och åsikter vid bordet utan att uppröras. Sedan fattar jag de beslut som krävs för min part och meddelar dem så vänligt men tydligt jag kan. Att vara kaxig vinner inte alla segrar. "

Så lätt det låter, så självklart det verkar ...  Hon visar att  vänlighet är en bra diplomatisk egenskap. Ja, lojalitet, noggrannhet och flit har förstås också något med hennes framgångar att göra.

Precis som moset i den här rätten - vänligt men bestämt. Och sött.


Misomos

2-3 sötpotatisar
5-6 mjöliga potatisar
(sammanlagt drygt ett kilo, hälften av varje)
salt
2 tsk miso av den ljusa typen
smör
salt, peppar


Koka potatisen i bitar i saltat vatten. När den är mjuk, häll av vattnet men spara bortåt 2 dl. Mosa potatisen med en stöt, ha i mison (hellre mindre än mer)  och en deciliter av vattnet. Späd med mer vatten till lagom konsistens. Smaka av med smör, salt och peppar.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0