Kanske, kanske inte - en chili con carne i Cincinnatistil


(Bild från Wikipedia Commons)

Alltså, det här är inte rocket science, direkt. Eller space cooking. Men barnen gillade kryddningen i den här chili-con-carne -kopian så mycket att jag måste memorera den någonstans. Basen är en vanlig köttfärssås som får puttra lite längre än vanligt med  hårda kryddor - spiskummin, stark paprika, kanel, stjärnanis, kaffe. Kanel är tydligen det som utgör Cincinattistilen, spiskummin tillhör texmexkryddorna. Ofta ska man ha oregano i, jag tog koriander. [Tillägg: Naturligtvis menar jag torkade korianderfrön, inte den i och för sig goda grön färska örten.]

800 g köttfärs
2 stora lökar, hackade
2 pressade vitlöksklyftor
2 burkar tomater
2 chilifrukter, finhackade
1 kanelstång
1 liten stjärnanis
5-6 korianderfrön, grovmortlade
1-2 st nejlikepluppar, blir för dominant med mycket
1 tsk spiskummin
1 tsk stark röd paprika
0,5 dl starkt kaffe .
1 krm salt

1 burk röda bönor
1 burk svarta bönor.


Fräs löken och vitlök mjuk i en gryta i olja, ha i tomater och kaffe.
Fräs kryddorna kort (!) i en stekpanna i lite olja, häll i grytan, salta.
Fräs köttfärsen i omgångar, ha i grytan.
Låt puttra  30 minuter. Ta upp kanelstången, om den ligger i för länge blir det för mycket pepparkakssmak för min gom. Ha i bönorna, låt puttra ett par minuter. Smaka av med salt och peppar
Så här långt är det en ljuvligt doftande gryta med näst intill blommiga aromer. Jag tyckte det var för lite sting, det var snälla chilifrukter jag fått. Ha i mer i morgon!

Kyl snabbt. Servera nästa dag. Om så önskas - ha i mer chili och en HALV knivsudd röksalt. Det kan bli för jolmigt med för mycket röksmak, det är en svår krydda.
Majs måste förstås serveras till, kanske mjuka tortillas eller nachos. Öl till de som vill och får.


Läs även andra bloggares åsikter om
, , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0