Matmaskeraddax

I veckans sändning från Ekolådan låg bland annat grönkål. Jag förstod inte ens vad det var när jag såg den, för grönkål definerar jag inte som mat, utan som juldekoration. Dessutom går mitt exemplar delvis i rött.
Så vad gör jag med den? Grönkålssoppa är ingen idé i den här familjen.

Gratäng, kanske eller paj, pirog. Något där innehållet inte syns och andra kryddor kan dominera.
Matmaskerad helt enkelt. Möjligtvis det här som jag hittade på en googlesökning:

Grönkålsröra med fetaost: Tina grönkålen, (om den är frusen), i en kastrull. Koka bort allt vatten, det tar cirka 20 minuter. Låt grönkålen svalna. Kör grönkål och fetaost i en matberedare eller i en mixer. Salta och peppra.

Det låg också gulbetor i ekolådan. Det gladde mig mer, det kan man göra något gott av. Sedan var det något som såg ut som rotselleri med blast. Blasten luktar blekselleri. Är det det, måntro? I alla fall, det går det också att göra något med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0