Ingefärskaka

Det här receptet kanske platsar i Lördagsgodis -Ingefära hos BrazilianLinda. Om någon annan än jag bakar, då.
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket


I princip är det en klassisk morotskaka, men helt utan mjöl för att bli glutenfri. Dessutom är det färskriven ingefära i istället för pulver. Av misstag hade jag nog dubbelt av kanelen i, vilket absolut var bra. Nästa gång tar jag nog lite mer ingefära ändå.

300 g rivna morrötter
300 g riven eller malen mandel
5 ägg
200 g socker
1 citron, skal och saft
5 cm färsk ingefära, riven
1 tsk bakpulver
1 krm salt
0,5 tsk kanel
smör till formen


Glasyr:
2 msk citronsaft
200 g florsocker
20 g mandelspån, rostade

Gör så här:
Dela äggen. Vispa äggvitorna till skum.
Blanda mandelmjöl och bakpulver, salt, kanel.
rör i hop gulorna med socker, ha sedan i resten dvs ingefära, citronskal, morrötter och mandelmjölblandningen.
Vänd försiktigt ned de vispade äggvitorna.
Häll smeten i en smörad form med avtagbar kant (24 cm) och ställ i 175° i ca 1 timme. Täck kakan med folie om den blir för mörk.

Låt svalna en stund, ta bort kanten och vänd kakan på ett fat.
Häll/lägg på glalsyren av ihopvispad citronsaft och florsocker. Strö på mandelspånen.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Hej!
Vad kul att du besökte min blogg :)
Vilken smaskig kaka du har bakat! Det är verkligen annorlunda med färsk ingefära i kakrecept, det har jag aldrig provat.

2007-10-07 @ 19:06:30
URL: http://hallongumman.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0