Klart godkända kikärtor

Slentrian är farligt. Vid den vanliga matrundan slinker det alltid ner några burkar bönor eller linser, men alltid "de vanliga". Det är dumt. Häromdagen köpte vi Zetas ekologiska kikärtor i papperstetra för första gången. Kikärtor på burk äter vi ofta, utan att tänka närmare på smaken för de är neutrala i sig och har ändå bra stuns i tugget. En hyfsad stapelvara att ta till, helt enkelt.


(Bild lånad från Zeta med tillstånd)

Men de här från Zeta: Nötigare, bra sälta, ännu bättre konsistens, bättre färg - och inte tillstymmelse till plåtsmak som burkarna faktiskt har. Köpvärda!
Hädanefter blir de den nya slentrianvaran.

De andra bönorna i sortimentet får vi prova efterhand.

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Jag pushar fortfarande för att man ska koka själv... Det! är köpvärt. (Men om jag skulle få för mig att bryta mina principer lovar jag att följa ditt råd.)

2009-06-10 @ 14:31:43
URL: http://rebeccaskitchen.se
Postat av: pipopp

Naturligtvis har du rätt! :-)



Men så var det det där med livspusslet. Eller om det var planeringen. Eller latmasken ....



De flesta bönor måste man ju faktiskt planera in blötläggning på, även om det inte gäller just kikärtor. När vi är i en hoummus-period kokar vi stora mängder.

Men det är skönt att ha en färdig burk bönor hemma, på kontoret eller på båten för att antingen förstärka någon resträtt eller för att göra något eget gott.



Linser på burk har jag däremot lite svårt att förstå vitsen med, röda linser behöver varken blötläggning eller lång koktid.

2009-06-10 @ 14:48:24
URL: http://pipopp.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Livspusslet är nog betydligt lättare när man är ensamstående mat- & ekonomitokig tjej.



Burkar och tetror är faktiskt räddare i nöden många gånger, även om man kanske hellre hade gjort allt från grunden (ifall tiden fanns). Linser däremot, de ska inte komma från burk.

2009-06-11 @ 08:19:20
URL: http://rebeccaskitchen.se
Postat av: Elin

Jag är djupt tackam över utbudet med bönorna som finns på tetror. perfekt att dryga ut matlådan med när man står på morgonen och ska försöka få ihop något som ska räcka till lunchmat. Hela den där framförhållningsgrejjen att "blötlägga" kvällen före passar inte in mitt ekorrhjul är jag rädd för...

2009-06-13 @ 14:50:59
URL: http://www.ragazze.se
Postat av: pipopp

Ja, bönor är bra. Jag har ett litet lager av miniburkar stående på jobbet "for a rainy day".

2009-06-14 @ 08:57:12
URL: http://pipopp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0