Vilken mat ska vi köpa i morgon?

Det kliar i samvetet. Jag är en superpräktig människa, prettonas pretto, särskilt när det kommer till moral och etik. I alla fall när jag inte behöver ta till vita lögner.
Men dagens sanning är att jag har ett kluvet förhållande till livsmedel. Å ena sidan vill jag äta allt gott jag ser eller hör talas om, oavsett pris eller produktion. Naturligtvis ska det vara av excellent kvalitet. Å andra sidan vill jag ju att alla andra ska ha tillgång till bra mat.
Fast vad är bra mat? Bra för vem? För bonden, storföretaget, livsmedelarbetaren, föräldralösa barn, etiopiska småbonden, potatisodlaren i Norrland eller för mig och mina barn? Bra för världen? Bra för Sverige?
Bra på vilket sätt?

Inte blir man klokare med åren heller.

Den för tillfället mest aktuella allmänna debatten är den som startade med Marit Paulsens utspel om att ekomat inte är hållbart i längden. Det kom en del svar på Newsmill, debatten fortsatte i DN, SvD och några kommentarer av något mer insatta kom. Häromdagen var det debatt på Kungliga Skogs- och lantbruksakademien, KSLA, mellan bl a Marit Paulsen och Åsa Domeij, under rubriken  ”Låt inte maten tysta mun” . Några slags recensioner av debatterna, med åtföljande kommentarer, finns här, här (ljud) och här.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , logiskt,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0