Stekt ankbröst med nudelsallad


Ankbröst är förförande gott, det smälter i munnen. Vacker att se på när det är stekt och uppskuret är det också.  För att inte nämna att det är snabbmat i gourmettappning.

När jag bodde i Berlin hade kvarterskrogen på menyn en rätt  "Knusprige Ente" med plommonsås. Den kan jag forfarande drömma om. Men hur dom lyckades få fettkappan så chipsknaprig förstår jag inte. Den var nästan så knaprig som svål från julskinkan, men tunnare, sprödare. Mina försök blir inte så, fastän själva ankan är god ändå.



Asiatiska äggnudlar med tuggig kärna

Koka upp vatten och häll över lämplig mängd äggnudlar för fyra personer i en skål. Låt stå medans du lagar resten av maten, ca en halvtimme. Häll av vattnet. Slå på dressingen.

Dressing:
1 droppe fisksås asiatisk
1 droppe sesamolja
1/2 dl risvinäger eller annan vit vinäger
2 msk ljus soya
1 bit ingefära  färsk, skalad och riven
en liten chili, finhackad
färsk koriander, hackad
4 msk majsolja
en dutt råsocker

Blanda ihop, smaka av. Salt? Socker?



Stekt ankbröst

2 st ankbröst
salt och peppar
smör


Skåra fettsidan vackert, salta och peppra. Stek fettsidan knaprig i smör. Lägg över ankbrösten i en ugnseldfast form med fettsidan upp.  Stek i ugnen till en innertemperatur på 62 grader.
Ta ut ankbrösten och lägg dem att vila i folie 10-15 minuter innan de skärs i skivor.

Servera ankbröst med nudelsalladen och någon lämplig grönsak. Vi hade färsk sparris hemma, men det var inte det optimala valet till kryddningen här. Jag skulle rösta på sockerärtor, speciellt om man vill spara tid.






(Jag måste gå en fotokurs snart. Alternativt byta kamera. Det var faktiskt mycket finare än så här, ni måste tro mig!)


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0