Krämig zuccinipasta med mandel och rosmarin

Krämig zuccinipasta med mandel och rosmarinIbland är det enklaste det godaste ...
Inspirerad av den klassiska Aglio e Olio i en variant  där kocken tillsatt pinjenötter lagade jag till detta, med zuccini som skulle få fylla ut stärkelsebomben med andra strukturer och vitaminer. Pinjenötterna fick maka på sig för halverade mandlar som till vardags är nästan lika goda, men ofantligt mycket billigare. På sista tiden har dessutom pinjenötterna hos den lokale handlaren börja smaka härsket. Matmodet har väl sprungit ifrån dem ....

Den här pastarätten blev en underbar doftspridare i köket när mandel, vitlök och rosmarin frästes i olivolja.  Väl på tallriken var smaken lika fin, mandeln gav dessutom en angenäm tuggighet till den annars mjuka anrättningen.
Till och med mina vegoskeptiska barn tyckte det var vrålgott. Enkla tärnade tomater med olivolja, salt, peppar och socker fick ligga intill för färg och kanske en liten vitamin. (Inte är det många i vårvintertomater.)


Krämig zuccinipasta med mandel och rosmarin


ca 350 g tagliatelleVilka dofter det blir när man fräser mandel, vitlök och rosmarin i olivolja!
1 zuccini
2 vitlöksklyftor
ett gäng basilika blad, kanske 15 st (ta gärna mer)
1 kvist färsk rosmarin - 1 msk hackat.
3 msk olivolja
100 g skållade mandlar, halverade på längden
2 msk citronsaft
1 dl créme fraiche
salt, peppar
50 g nyriven parmesan


Skålla mandeln, skala och halvera.
Koka pastan.
Skär zuccinin i strimlor med potatisskalare (inte kärnhuset), när det är en minut kvar av koktiden för pastan, ha i den där.
Skala vitlöken och skär den i tunna skivor, hacka rosmarinen fint, strimla basilikan.
Fräs vitlök, rosmarin och mandel i en stor skvätt olivolja i en stor panna. Dofta och njut! Tillsätt den nu avrunna zuccinipastan, basilika, créme fraiche och citronsaft. Smaka av med salt och peppar. Servera med en rejäl driva parmesan ovanpå.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Chezsofia

Trevlig blogg du har!

Mandlar i maten har jag inte provat vad jag kan minnas. Däremot brukar jag byta ut pinjenötter mot solrosfrön alltsom oftast. De är jättegoda rostade.

2009-04-30 @ 13:02:20
URL: http://www.chezsofia.bloggsida.se
Postat av: pipopp

Tack!

Rostade solrosfrön är verkligen goda. Häromdagen hade jag solrosfrön somm "tugg" i soppa. Gott!

Mandlar är lite mildare, lite större i munnen och i mina ögon vackrare.

2009-04-30 @ 14:03:35
URL: http://pipopp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0