Fredagsfågel

Pytte och SMASKENS skriver om fredagsmys och dess eventuella terror. Hos oss har fenomenet fredagsmys nog alltid funnits, termen som sådan dök däremot inte upp förrens efter några dagisår. Att på fredagen tillsammans med familjen äta något gott och snabblagat för att  fokusera på samvaro har vi alltid gjort, sedan koltåldrarna, våra egna alltså. .

Dagens snabblagade blev hel kyckling i ugnen, grillad utfläkt för att korta tiden, på en grönsaksblandning. Till det överbliven bulgursallad sedan tidigare. Liten arbetsinsats, god mat.






Platt rosmarinkyckling med palsternacka och zuccini
4-5 port, 15 minuter förberdelse, 35 minuter i ugn.

1 st kyckling

2 msk smör, rumsvarmt
2 msk rapsolja
2 msk färsk rosmarin, skuren
3 cm ingefära, riven
1 msk ljus soya
salt, peppar

1 zuccini, i cm-tjocka halvmånar
1 rödlök, klyftad
4 mindre palsternackor, i lillfingerstora bitar eller lite tunnare
lite olja
salt


Dela kycklingen med en vass kniv längs bröstbenet. Fläk ut fågeln, stick stadiga grillpinnar igenom så att den håller sig utvikt.




Blanda kryddsmöret och smeta ut över hela fågeln.

Lägg grönsakerna i en ugnsform, ha på olja och salt, lägg den kryddade kycklingen med fina sida upp ovanpå.

Scwisch, in i 220 °-ugn ca 35 minuter. Kolla med sticka om fågelns saft blivit klar - inget rosa! (Eller med en ugnstermometer, som ska visa 80°)

Ta ut, skär upp, servera.

Fast vi lyxade lite extra idag på minstingens begäran. Han ville absolut ha avocado med skagenröra - var han nu fått den idéen ifrån. Det kändes lite retro och borde inte finnas i hans repertoar.
Men även det är ju enkelt och gott ( äh, hum, med färdigskalade räkor och köpemajonnäs), jag förstår varför det var så populärt en gång. Eller fortfarande är.




Snabbskiss för Skagenröra: [uppdatering: Glömde löken!]

3 dl skalade räkor
1 dl majonnäs
1 msk riven pepparrot
2 msk dill
1 liten finhackad rödlök - man jag tog de vita av en purjolök
lite citronsaft
salt, peppar.
löjrom - men det hade vi ingen

.

Blanda ihop försiktigt, smaka av. Servera på rostat bröd eller som vi i en avocadohalva.

Lite lagom skvaller: Jag vispade ihop en egen majonnäs, ägget var rumsvarmt, oljan likaså. MEN INTE SENAPEN! Glömde! Det blev alldelles för slabbigt, det fick gå i slasken och köpeburken åkte fram ....



Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Elin

Jag har helt missat att du har börjat uppdatera igen, kul!

2009-04-18 @ 13:50:55
URL: http://www.ragazze.se
Postat av: pipopp

Ja du, så det kan gå .. :-)

Här, i en kommentar, berättade jag varför:

http://pipopp.blogg.se/2009/march/hej.html



Men bara för att jag inte skrivit själv, betyder det inte att jag inte läst inne hos er. Jag har allvarlig överlagt om vi inte ska prova nya kaffesorter här hemma, t ex. :-)

2009-04-19 @ 09:09:21
URL: http://pipopp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0