Himmelsk mousse

Innälvsmat är inte enkelt.
Jag avskyr lever. Nästan lika mycker som jag hatar njure. Och älskar kalvbräss.
En pasta med svamp och  kycklinglever i vitt vin, i moderata portioner, är gott.
Leverpastej är något av det viktigaste på frukostbordet.

En speciell leverrätt sänder mig till himlen.

Ursprungligen fick jag den på bekantas bröllop, bonussvärfar var en riktig mästerkock. Sedan dess har vi haft den vid många viktiga middagar som vårt eget bröllop. Med tiden har jag förstått att den är något av en klassiker, men det är en rättighet för hela mänskligheten att känna till den. Varsågoda:


Kycklinglevermousse

400 g kycklinglever
3-4 st shalottenlökar
1/2 pkt smör
några msk konjak
salt & peppar


Finhacka löken, fräs den glansig i en stekpanna utan att den blir brun i lite av smöret. Lägg åt sidan.
Stek kycklinlevern, inte för länge så den blir grå, men den ska inte vara röd heller. Aningens rosa är perfekt.
Lägg i löken igen, hetta upp.
Häll i konjaken, värm upp några sekunder och flambera. (OK, det här steget kan man hoppa över i det lilla köket utan brandsläckare. Men jag inbillar mig att smaken blir lite rundare.)
Mixa lökleverblandningen med resten av smöret. Smaka av med salt och peppar.

Låt den stå kallt i ett litet trångt kärl över natten.

Variationer:
Ha i 1 dl grädde.
Krydda med grönpeppar.
Aningens rosépeppar och apelsinskal kan vara gott.

Ät på crostini, gärna med en syrlig gurka och något litet sött till. Eller knäckebröd. Eller mitt i natten med sked när du inte kan sova.

Hållbarheten är 2-3 dagar. Om jag kommer på besök - 10 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0