Störd eller stird

Naturligtvis hamnade vi i diskussion i går. Inte bara om fraktaler, utan också om drajjans bästa blandning.

Jag skämdes som en hund å min mans vägnar när han efter att ha rotat i skåpen säger att vi har alla ingridienser. Fram tar han Bombay Sapphire Gin, bra! Nästa flaska är - Martini Bianco! Pinsamt, tyckte jag. Det vet väl varenda kotte att det ska vara torr vermouth i en Dry Martini. Nä, vaddå, det här går lika bra, säger mannen envist leende.

Alla har sin åsikt. Hetsig diskussion. Vi lyckas hitta en skvätt extra dry martini också, så nu kan vi göra blindtest.
Självklart kommer vi alla spotta ut blandningen med den söta Biancon och älska den klassiska varianten. Eller?
image69

Nej! I blindtestet kom vi fram till att när en salt oliv låg i var det bara en liten skillnad i eftersmaken, annars var de väldigt lika. Jag själv plockade klockrent ut den godaste - den med Martini Bianco. 1-0 till mannen! Lite störd blev jag allt.

Ja, den var godast. Men jag hävdar att det är ingen Dry Martini.

[Förresten, kan någon skicka mig en Alvedon?]

Kommentarer
Postat av: ilva

Pinsamt och sååå typiskt. Personligen gillar jag vodka martinis bäst, tillbringade en gång en underbar lördag i Bologna med en högst intressant italienare som tog mig på barrunda på jakt efter den perfekta dry martinin. Dan efter var det jag som behövde alvedon...

2007-10-13 @ 16:45:22
URL: http://agliolio.blogspot.com
Postat av: pipopp

Ilva, hittade i någonsin den perfekta?
Kanske kvällen i sig närmade sig den perfekta? :-)

2007-10-14 @ 09:59:45
URL: http://pipopp.blogg.se
Postat av: Annette

He he. Och jag som med överlägset snobberi sett ner på mina töntiga föräldrar som blandar drajja på Martini Bianco. Nästa gång de bjuder får jag testa i stället för att sätta näsan i vädret och säga att jag föredrar ett glas vitt vin.

2007-10-15 @ 08:34:56
URL: http://www.annettepetavy.com
Postat av: pipopp

Ja, smaka får du allt göra. :-)

2007-10-15 @ 08:53:22
URL: http://pipopp.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0