Lakrits och ormgift

Alla gillar inte smaken av lakrits. Kanske är det därför fänkål som grönsak för en ofta bortglömd tillvaro. Men den är god och variationsrik på alla möjliga vis!

För länge sedan användes den till medicin för att stärka synen och som motmedel mot ormgift. I några kulturer har den ansetts som afrodisiakum. På en del håll har den hjälpt till att hålla smådjävlar borta.
Fortfarande används fänkål inom alternativmedicin mot hosta, magåkommor och ögonbesvär.

Ett sådant universalmedel kan man väl inte vara utan!

Om man tillagar den på det här enkla viset minskar anissmaken, fram kommer en mjuk fyllig ton som aningens aning påminner om kronärtskocka.
Passa som liten förrätt, till grillat kött eller till en fiskrätt till exempel.

image98

Ugnsbakad fänkål

2 fänkålsstånd, halverade, ½-1 fänkål per person.
1/2 grönsaksbuljongstärning
1 msk koncentererad apelsinjuice
½ tsk timjan
peppar
1 dl vatten, varmt så att buljongen löses upp


Blanda ihop såsen och häll över snittytorna så att den tränger ner mellan bladen.

image96

Baka i 175° lite drygt 1 timme. Om det blir torrt ös med skyn, eller lägg folie över.
De ska bli mjuka som smör.

De ytterst gröna spetsarna bränns lätt, passa i ugnen!




Kommentarer
Postat av: Lata mamman

Fänkål är vansinnigt gott. Ibland gör jag den på enklaste sätt genom att bryna på den lite, slå på lite vatten och brässera under lock tills den är mjuk, då slå på tjock grädde och koka ihop och krydda. Sen kan jag äta den rakt upp och ner :)
Onyttigt men gott för då känner man bara fänkålens egen smak om man nu gillar den.

Postat av: Görel

Jag använder ofta fänkål, både rå och tillagad, och tycker den är jättegod. Jag har däremot aldrig provat med apelsinjuice förut, men det måste jag ju göra!

2007-11-01 @ 12:45:31
URL: http://granivor.blogspot.com
Postat av: pipopp

Samtidigt som grädden rundar av det vassaste.
Jag har helt kommit av mig att laga mat med grädde. Kanske skulle prova igen.

SJälv gillar jag fänkål på alla sätt och vis, färskt, kokt, stekt, fröad. Lakrits också. Jag får ha hela påsen för mig själv här hemma.

2007-11-01 @ 12:47:46
URL: http://pipopp.blogg.se
Postat av: Görel

Du efterlyste ju lakritsrot - det har jag inte sett sedan jag var barn och köpte det på apoteket! Men det måste ju gå att få tag i någon annanstans, du kan väl rapportera om du hittar?

2007-11-01 @ 14:31:09
URL: http://granivor.blogspot.com
Postat av: Lata mamman

Jag brukar köpa lakritsrot i hälsokostaffären, det har jag gjort sen jag var tonåring och tyckte om att tugga på dom.

Postat av: pipopp

Jag har varit inne på tre häsokoster varav noll hade. Men jag letar vidare.
Eller finns det något annat namn på dem? Borde ju de butiksanställda känna till, men man vet ju inte, kanske har jag träffat på nyanställda.

2007-11-01 @ 14:55:35
URL: http://pipopp.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0